1. Fællessang 7 min: Jeg ved en lærkerede, Sensommervisen
2. incredibox, som fælles aktivitet 10 min.
3 Høje eller dybe lyde
3. Stopdans med MGP og en førstedanser 13 min (2 exit på timen, når de “dør” - ryd op og gå i klassen eller gå bagerst i lokalet og dans med til vinderen er fundet.)
Til læreren som skal gennemføre lektioner uden forberedelse, er her de første 9 lektioner. Klar til brug og med alt hvad du skal bruge.
Der vil stå, hvis du har brug for at kopiere el. andet inden lektionen.
Starter med et lille forspil
Tekst: Harald Bergstedt, 1921
Melodi: Carl Nielsen, 1924
Jeg ved en lærkerede
jeg siger ikke mer;
den findes på en hede
et sted, som ingen ser.
I reden er der unger
og ungerne har dun.
De pipper, de har tunger,
og reden er så lun.
Og de to gamle lærker,
de flyver tæt omkring.
Jeg tænker nok, de mærker,
jeg gør dem ingenting.
Jeg lurer bag en slåen.
Dér står jeg ganske nær
Jeg rækker mig på tåen
og holder på mit vejr.
For ræven han vil bide
og drengen samle bær.
Men ingen skal få vide,
hvor lærkereden er.
Starter med et lille forspil
Æbler lyser rødt på træernes grene,
høsten går ind.
Går igennem skoven ganske alene,
stille i sind.
Omk:
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.
Sommerbrisen danner krusning på søen,
mystisk og sort.
Stæreflokke svæver højt over øen –
snart tager de bort.
Omk:
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.
Duft af brænderøg blandt brunlige bregner,
blåsorte bær.
Stille summen mellem blade som blegner –
af’tnen er nær…
Omk:
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.
Modne rønnebær bag dybgrønne grene
rødt titter frem –
Går igennem skoven ganske alene –
nu må jeg hjem!
Omk:
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.
Et sjovt og underholdende onlineprogram, der spilles i browseren. Vælg demo og du har længe underholdning nok.
Inde i programmet er der forskellige udfordringer, der åbner for nye features.
I første omgang spil det på klassen. Senere kan børene sidde individuelt på mobil eller chromebooks.
Vis først hvordan man gør og lad elverne komme op på skift og lave en ændring.
Man må lave noget nyt eller ændre, det de andre har lavet.
Start gerne på en frisk for hver 10 elev. LINK TIL INCREDIBOX
Giv dine elever en udfordring.
Toner kan være højere eller lavere i forhold til hinanden, når man afspiller dem på et instrument.
Men har børnene fornemmelse for, om en lyd eller tone ligger i et højt frekvensområde.? En lille videoquizz på 5 min.
For at få bevægelse ind i aktiviteten, kan man lade eleverne stå i midten af lokalet. Så kan de løbe til den ene side, hvis lyden er dyb og til den anden, hvis lyden er høj. Brug pauseknappen!
Stopdans med MGP og en førstedanser 13 min.
Du kan selv vælge at styre stopknappen. Når eleverne er blevet fortrolige med aktiviteten, lader jeg eleverne styre på skift. En god rolle for elever, der ikke elsker at danse.
Førstedanser-rollen går også på skift. han/hun kan ikke 'dø', og viser de andre, hvordan de skal bevæge sig.
Når musikken stopper, skal børnene sidde på gulven. I store klasser tager du 2-3 ud ad gangen.
(2 exit på timen, når de “dør” - ryd op og gå i klassen eller gå bagerst i lokalet og dans med til vinderen er fundet.)
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes