Aktivitet | Klassetrin |
2-4 | |
1-3 | |
1-6 | |
1-3 | |
1-3 | |
1-3 | |
1-8 | |
1-6 | |
5-8 |
Aktivitet | Klassetrin |
1-5 | |
skole 2-6 | |
Musikhistotiske tema | tema valgfag |
Akkord-grundkursus | skole 3-8 |
Form-leds-analyse | tema valgfag |
3-6 | |
4-8 | |
underviseren | |
alle |
Aktivitet | Klassetrin |
Lyttelære høj lav | 1-4 |
opgavehæfte | |
1-5 | |
1-4 | |
1-3 | |
1-3 | |
0-3 | |
Et sjovt og underholdende onlineprogram, der spilles i browseren. Vælg demo og du har længe underholdning nok.
Inde i programmet er der forskellige udfordringer, der åbner for nye features.
I første omgang spil det på klassen. Senere kan børene sidde individuelt på mobil eller chromebooks.
Vis først hvordan man gør og lad elverne komme op på skift og lave en ændring.
Man må lave noget nyt eller ændre, det de andre har lavet.
Start gerne på en frisk for hver 10 elev. LINK TIL INCREDIBOX
- Video
- Lydfil
- Quizz/selvtest
- Tekst (skærm og download)
- Tegning farvelægning
- Aktivitetsforslag
Alternativt til lærerstyret, kan eleverne selv sidde med videoerne og de fleste aktiviteter efter gennemgang.
Rytme lektion1 - Ekko lærer til elever - elev til elever 10 min
Alle elever får en tromme hver. Hvis man ikke har trommer til alle, kan man bruge andre rytmeinstrumenter.
Først spiller læreren en lille rytme, så spiller eleverne den samme. Start evt. bare med 4 simpel pulsslag og gør øg langsomt sværhedsgraden.
(Brug evt også klap på lår, på sidemandens skuldrer osv. lyde med munden eller fremsig rim.)
I anden omgang er det børnene, der på skift giver de andre børn en opgave. Nogle børn har ikke lyst og det skal de selvfølgelig heller ikke.
Hvis i ikke har instrumenter, så klap og trom på det i har af stole, borde og jer selv.
Stopdans med MGP og en førstedanser 13 min.
Du kan selv vælge at styre stopknappen. Når eleverne er blevet fortrolige med aktiviteten, lader jeg eleverne styre på skift. En god rolle for elever, der ikke elsker at danse.
Førstedanser-rollen går også på skift. han/hun kan ikke 'dø', og viser de andre, hvordan de skal bevæge sig.
Når musikken stopper, skal børnene sidde på gulven. I store klasser tager du 2-3 ud ad gangen.
(2 exit på timen, når de “dør” - ryd op og gå i klassen eller gå bagerst i lokalet og dans med til vinderen er fundet.)
Rytme lektion 2 - Gå og løbe noder - Video og træning
Hvis du ikke selv er god til noder, så lær sammen med børnene.
Alle elever får en tromme hver. Når vidoen afspiller lægger de trommerne ca. en meter foran eller bagved dem selv, så de kan have fokus.
Sidst i videoen er der rytmeøvelser. Prøv om i kan følge med og lave evt. selv nogle på taven.
Dynamik - tampen brænder
Den traditionelle leg, hvor en elev kommer uden for døren og klassen gemmer en genstand i lokalet. Eleven kommer ind og skal finde genstanden med hjælp fra trommerne, der spiller kraftigt, når eleven er tæt på. Krassende på trommerne, når elevn er langt væk og moderat, når eleven er - ja midt i mellem.
Alle elever får en tromme hver. Hvis man ikke har trommer til alle, kan man bruge andre rytmeinstrumenter eller bordet.
Just dance på youtube er sjovt og gratis.
Du kan selv vælge at styre sangene, men jeg er sikker på eleverne har favoritter.
Vi har ofte elever fra andre klasser, der kommer forbi og danser med på tværs af klassetrin.
Børnene spørger igen og igen efter at synge denne gamle sang, hvortil enkelte elever bliver udtaget til at spille de karakterer, der optræder i sangen. En far, Juliane, sømanden og en budbringer.
Lyt igen til sangen med pauseknappen efter hvert vers. Tal kort hvad der helt nøjagtigt sker i historien.
Brug video1 til at se hvordan man danser til melodien.
De mindre klasser har svært ved at lave kæden, så der går man bare som i starten.
Struktur i dansen
Intro:
- 16 pulsslag med uret "et gammelt lokomativs hjul"
- 16 den anden vej. på samme måde
**
- 4 pulsslag ind mod midten "1-2-3 så sir' vi hey"
- 4 pulsslag ud igen.
- 8 Pulsslag, dans rundt med partner
- 4 pulsslag ind mod midten "1-2-3 så sir' vi hey"
- 4 pulsslag ud igen.
- 8 Pulsslag, dans rundt med partner
- 16 pulsslag den ene vej: Kæde som på videoen
- Gå til **
Når eleverne nogenlunde kan dansen, bruges video 2, der kun er lyd. Ved fuldskærmsvising kan man sætte hastigheden ned til f.eks 0,75. med fin kvalitet. Når eleverne er blevet fortrolige med dansen, sættes sempoet op.
9 minutter med instrumentgæt - Først lytter og gætter børnene. Brug gerne pauseknap, hvis det går for hurtigt i viodeoen.
Svaret kommer lige efter, hvor en proffesionel spiller, så det visualiceres for eleverne
Min 2.40 minutter med instrumentgæt - Først lytter og gætter børnene. Brug gerne pauseknap, hvis det går for hurtigt i viodeoen.
Svaret kommer lige efter, hvor en proffesionel spiller, så det visualiceres for eleverne
Musik-knapper er i bund og grund en meget analog aktivitet, hvor det primære er at øve disciplinen når man spiller i et orkester. Jeg kalder det også “Dirigent-leg”
Børnene får kendskab til de enkelte instrumenters navne og samtidig stillet lysten til bare at mærke og høre instrumenterne.
Giv dine elever en udfordring.
Toner kan være højere eller lavere i forhold til hinanden, når man afspiller dem på et instrument.
Men har børnene fornemmelse for, om en lyd eller tone ligger i et højt frekvensområde.? En lille videoquizz på 5 min.
For at få bevægelse ind i aktiviteten, kan man lade eleverne stå i midten af lokalet. Så kan de løbe til den ene side, hvis lyden er dyb og til den anden, hvis lyden er høj. Brug pauseknappen!
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes