Lærerforklaring
Kapitel 1
Vikingernes Rejse
Måling af Afstande
Åben og download pdf med flere opgaver
Velkommen til vikingernes verden! I dag skal vi ud på en episk rejse over de store have. Med jeres matematiske evner skal I hjælpe vikingerne med at navigere, måle afstande og forberede deres togter.
"Modige krigere! I er klar til at tage ud på havet og opdage nye lande. Matematik vil hjælpe jer med at finde vej og sikre, at vi alle kommer hjem med store skatte!"
Vikingerne brugte stjernerne og simple værktøjer til at navigere. I denne lektion skal vi lære om afstande og enheder, så vi kan hjælpe vikingerne med at sejle fra Danmark til England. Hvordan kan vi måle, hvor langt vi skal sejle?
Hjælp vikingerne med at beregne, hvor langt de skal sejle for at nå frem til deres mål.
Tegn et kort, der viser vikingernes rejse fra Danmark til England og videre til Irland. Marker de forskellige steder, og tegn eventuelle farer, de kunne støde på undervejs (f.eks. havmonstre eller storme).
Undersøg, hvordan vikingerne brugte stjernerne til at navigere. Hvilke stjernebilleder kunne de bruge, og hvordan kunne det hjælpe dem til at holde kursen?
Reflekter over, hvad du har lært om måling af afstande og navigation:
Vil du lære mere om vikingernes navigation? Se denne video fra YouTube: Vikingernes Navigation
Fagbegreber fra lektionen
Addition - Lægge to eller flere tal sammen.
Subtraktion - Trække et tal fra et andet.
Overgang - Når man låner eller overfører tal mellem kolonner (fx tiere og enere).
Sum - Resultatet af en addition.
Differens - Resultatet af en subtraktion.
Rabatter - Beløb trukket fra den oprindelige pris.
Instruktion til Læreren: Kapitel 2 –
Vikingernes Handelsruter
Velkommen tilbage, modige vikinger! I dette kapitel skal vi udforske vikingernes handelsruter og opdage, hvordan de handlede med andre lande. Vi skal bruge matematik til at beregne, hvor meget gods vi kan fragte, og hvordan vi kan planlægge vores rejser.
"Vi rejser ikke kun for at erobre, men også for at handle! Brug jeres kloge hoveder til at hjælpe os med at beregne, hvordan vi bedst kan udveksle varer og skabe rigdom for vores folk!"
I denne lektion arbejder vi med beregninger af vægt og volumen for at forstå, hvor meget vikingerne kan fragte, samt med ruteoptimering for at finde de mest effektive handelsveje.
Vikingerne handlede med mange lande, fra England til Rusland. De transporterede varer som krydderier, klæder og metaller. For at finde ud af, hvor meget de kunne fragte, skulle de kende vægten og volumen af varerne.
Hjælp vikingerne med at beregne, hvor meget gods de kan fragte.
Tegn et handelskort, der viser vikingernes ruter til forskellige lande. Marker, hvilke varer de handlede hvert sted, og vis ruterne på kortet.
Undersøg, hvilke faktorer vikingerne skulle tage højde for, når de valgte deres handelsruter. Hvilken rute ville være den hurtigste, og hvorfor?
Reflekter over, hvad du har lært om vikingernes handelsruter og kapacitet:
Vil du lære mere om vikingernes handelsruter? Se denne video fra YouTube: Vikingernes Handelsruter
Fagbegreberne fra lektionen:
Instruktion til Læreren: Kapitel 3 –
Vikingernes Markedsplads
Handel og Værdi
Åben og download pdf med flere opgaver
Velkommen til vikingernes markedsplads! Her kan vi købe og sælge varer og bytte dem til andre værdifulde ting. I dette kapitel skal vi arbejde med at beregne værdien af varerne, som vikingerne handlede med, og lære, hvordan de brugte deres rigdom for at skabe stærkere samfund.
"På markedspladsen skabes vores rigdom! Brug jeres evner til at beregne værdien af vores varer, så vi sikrer, at vi handler godt og opnår velstand til vores folk!"
I denne lektion arbejder vi med at beregne værdien af varer og omregne mellem forskellige enheder, så vikingerne kan forhandle med andre kulturer og få det bedste ud af deres handel.
På markedspladsen byttede vikingerne med varer som honning, sølv, krydderier og pelsværk. Hver vare havde sin egen værdi, som blev bestemt af efterspørgslen. I denne lektion skal vi hjælpe vikingerne med at forstå, hvor meget de får for deres varer.
Hjælp vikingerne med at beregne værdien af deres varer:
Tegn en markedsbod og vælg, hvilke varer du vil sælge der. Giv hver vare en pris, og skriv, hvordan du vil tiltrække kunder til din bod.
Forestil dig, at du er på markedspladsen og skal forhandle med en købmand fra et andet land. Hvordan kan du bruge matematik til at sikre, at du får den bedste pris for dine varer?
Reflekter over, hvad du har lært om handel og beregning af værdi:
Vil du lære mere om vikingernes handel? Se denne video fra YouTube: Vikingernes Handel
Fagbegreber fra lektionen
Addition - Lægge to eller flere tal sammen.
Subtraktion - Trække et tal fra et andet.
Overgang - Når man låner eller overfører tal mellem kolonner (fx tiere og enere).
Sum - Resultatet af en addition.
Differens - Resultatet af en subtraktion.
Rabatter - Beløb trukket fra den oprindelige pris.
Instruktion til Læreren:
Kapitel 4 –
Stjernerne som Navigationsværktøj
Velkommen tilbage, modige vikinger! Denne gang skal vi lære, hvordan vi kan bruge stjernerne til at finde vej. Vikingerne navigerede ved hjælp af stjernebilleder, som guidede dem over de store have, når mørket faldt på.
"Himlen er vores kompas! Lær at læse stjernerne, og de vil føre os sikkert hjem. Brug jeres evner til at forstå stjernebillederne og gøre natten til jeres allierede."
Vikingerne brugte stjernebilleder som Karlsvognen til at navigere om natten. De vidste, hvordan stjernerne bevægede sig, og brugte dem til at finde nord og sikre sig, at de holdt den rette kurs.
Tegn de vigtigste stjernebilleder, vikingerne brugte til at navigere, og forklar, hvordan de kunne hjælpe med at finde vej. Prøv at finde Karlsvognen og Nordstjernen på din tegning.
Lav dit eget stjernebillede, og giv det et navn. Forklar, hvordan dit stjernebillede kunne hjælpe vikingerne med at navigere på deres rejser. Brug stjernerne til at skabe en form, som er nem at genkende.
Gå udenfor om aftenen og kig op mod himlen. Prøv at finde mindst tre stjernebilleder, som vikingerne kunne have brugt til at navigere. Skriv deres navne og deres positioner på himlen.
Reflekter over, hvad du har lært om stjernebilleder og navigation:
Vil du lære mere om stjernebilleder og navigation? Se denne video fra YouTube: Vikingernes Navigation ved Hjælp af Stjernerne
Fagbegreberne fra lektionen:
•Tangram - Et puslespil med syv geometriske brikker, der kan samles til forskellige figurer.
•Trekant - En figur med tre sider og tre hjørner.
•Kvadrat - En firkant, hvor alle sider er lige lange, og alle vinkler er rette.
•Parallelogram - En firkant, hvor modsatte sider er parallelle og lige lange.
•Geometriske figurer - Former som trekanter, firkanter og cirkler, der bruges i matematik.
•Brikker - De dele, tangrammet består af, og som bruges til at lave figurer.
•Kreativitet - Evnen til at finde på nye og spændende måder at løse opgaver på.
•Samarbejde - Når man arbejder sammen med andre for at nå et fælles mål.
•Transformation - At flytte, dreje eller spejle en figur uden at ændre dens størrelse eller form.
•Spejling - Når en figur vendes som i et spejl, så højre og venstre bytter plads.
•Rotation - Når en figur drejes omkring et punkt.
•Parallelforskydning - Når en figur flyttes ligeud uden at dreje eller vende sig.
•Figurens navn - Det navn, vi giver en figur, for eksempel “kat” eller “hus.”
Instruktion til læreren
Kapitel 5
Vikingernes Hemmelige Beskeder
Koder.
Introduktion til Runer
Velkommen tilbage, kloge vikinger! I dag skal vi lære om runer - vikingernes gamle alfabet, som de brugte til at sende hemmelige beskeder. Matematik og mønstre hjalp dem med at skjule deres beskeder, og vi skal hjælpe dem med at afkode dem.
"Runerne gemmer på store hemmeligheder! Kun de klogeste krigere kan forstå dem. Brug jeres viden og opdag, hvad vores forfædre ønskede at sige!"
Runer var vikingernes sprog og bestod af symboler, som repræsenterede forskellige bogstaver. De blev brugt til at skrive beskeder, indgravere i sten og markere ejendom. I denne lektion skal vi lære nogle af de mest almindelige runer og prøve at afkode en hemmelig besked!
Her er nogle af de mest almindelige runer og deres tilsvarende bogstaver:
Rune | Latinsk Bogstav |
---|---|
ᚠ | F |
ᚢ | U |
ᚾ | N |
ᚨ | A |
ᚲ | K |
ᚺ | H |
ᛖ | E |
ᛗ | M |
ᛚ | L |
ᛊ | S |
ᛏ | T |
Her er en hemmelig besked skrevet med runer. Brug runetabellen til at afkode den og find ud af, hvad vikingerne vil fortælle dig:
Brug runetabellen til at skrive en hemmelig besked til en klassekammerat. Husk at vælge et simpelt budskab, som din ven kan afkode!
Undersøg, hvordan forskellige kulturer har skabt deres egne alfabeter. Kan du designe dit eget hemmelige alfabet? Hvordan ville du bruge det til at sende beskeder?
Reflekter over, hvad du har lært om runer og afkodning:
Fagbegreberne fra lektionen
•Vinkel - Et hjørne skabt af to linjer, der mødes.
•Spids vinkel - En vinkel mindre end 90°.
•Ret vinkel - En vinkel, der er præcis 90°.
•Stump vinkel - En vinkel større end 90°.
•Gradskive - Et værktøj, der bruges til at måle vinkler i grader.
•Måling - At finde ud af, hvor stor en vinkel er ved hjælp af gradskiven.
•Geometrisk figur - En form, som f.eks. en trekant eller firkant, der indeholder vinkler.
Instruktion til læreren
Kapitel 6: Vikingeudfordringer
Faglig disciplin: Problemløsning og strategisk tænkning
Velkommen til vikingeudfordringerne! I dette kapitel skal vi udforske spændende opgaver, som kræver både kreativitet og strategisk tænkning. I arbejder som ægte vikinger for at løse problemer, som kan opstå under deres rejser.
"De klogeste vikinger er dem, der kan løse problemer hurtigt og effektivt. Brug jeres matematiske evner til at finde løsninger på de udfordringer, vi står overfor!"
I denne lektion skal vi fokusere på praktisk anvendelse af matematiske færdigheder, der kræver både logisk tænkning og kreativ problemløsning.
Vikingerne stødte på mange udfordringer under deres rejser. Fra at navigere i ukendte farvande til at håndtere uventede problemer som manglende forsyninger. I dette kapitel skal vi hjælpe dem med at overvinde nogle af disse forhindringer ved at bruge matematik og strategi.
Vikingerne har brug for forsyninger til en lang rejse. De skal pakke mad og vand nok til at klare turen uden at overbelaste skibet.
Skab din egen udfordring for et vikingehold. Hvad skal de gøre, og hvordan kan de bruge matematik til at løse opgaven?
Vikingerne støder på en voldsom storm og skal finde en sikker rute. Hvordan kan de bruge kompasretninger og matematik til at undgå farerne?
Reflekter over, hvordan du løste vikingeudfordringerne:
Fagbegreber
•Omkreds - Længden af kanten rundt om en figur.
•Areal - Overfladen af en figur, målt i kvadratenheder.
•Rektangel - En firkant med fire rette vinkler.
•Trekant - En figur med tre sider og tre vinkler.
•Cirkels omkreds - Beregnes med formlen: π × diameter.
•Cirkels areal - Beregnes med formlen: π × radius².
•Sammensat figur - En figur, der består af flere enkle figurer.
Vinteren har nået sit mørkeste punkt, og landsbyen gør sig klar til Jól, en vigtig midvinterfest, hvor vikingerne hylder guderne og fejrer solens tilbagevenden. Det er en tid for fællesskab, ofringer og forberedelse på et nyt år.
Høvdingen har givet en opgave til landsbyen: De skal sikre, at Jól bliver en storslået fest, der æres af guderne og skaber glæde blandt alle i landsbyen. Men forberedelserne er ikke uden udfordringer – vinterens prøvelser kræver kløgt og strategi.
Instruktion til læreren
Kapitel 1: Midvintermarkedet
Åben og download pdf med flere opgaver
Velkommen til Midvintermarkedet! Vikingerne forbereder sig på **Jól** og har brug for at købe forsyninger. Hjælp dem med at beregne værdier og vælge de bedste varer til festen.
Vikinger handlede både med sølvmønter og varer som korn, honning og uld. De brugte matematik til at sikre, at de fik gode handler.
Beregn værdien af følgende varer:
Du har 100 sølvmønter. Hvilke varer kan du købe fra denne liste:
Forestil dig, at du er en vikingekøbmand. Hvilke varer vil du sælge, og hvad vil de koste? Tegn og beskriv din bod.
Fagbegreber fra lektionen
Addition - Lægge to eller flere tal sammen.
Subtraktion - Trække et tal fra et andet.
Overgang - Når man låner eller overfører tal mellem kolonner (fx tiere og enere).
Sum - Resultatet af en addition.
Differens - Resultatet af en subtraktion.
Rabatter - Beløb trukket fra den oprindelige pris.
Instruktion til læreren
Kapitel 2: Dekorer Vikingernes Hal
Introduktion til Geometri og Kunst
Introduktion:
•Forklar forskellen mellem omkreds og areal med konkrete eksempler.
•Brug praktiske analogier (f.eks. gåtur rundt om en park vs. græsplænens størrelse).
Aktiviteter:
1.Øvelse: Beregn omkreds og areal af enkle figurer.
2.Kreativ opgave: Tegn og beregn for selvskabte figurer.
3.Udfordring: Løs avancerede opgaver med cirkler og sammensatte figurer.
Evaluering:
•Brug refleksionsspørgsmålene til at sikre forståelsen.
Velkommen til dekorationsteamet! Din opgave er at hjælpe vikingerne med at dekorere deres hal til **Jól**. Vi bruger geometriske figurer til at skabe smukke mønstre, der symboliserer fællesskab og styrke.
Vikingerne brugte ofte geometriske mønstre i deres kunst. De dekorerede deres haller, skibe og våben med figurer som trekanter, cirkler og spiraler.
Brug værktøjet herunder til at tegne geometriske mønstre. Klik for at placere punkter og skab din figur.
Klik på lærredet for at starte din tegning. Tegn fx trekanter, firkanter eller mønstre!
Angiv dimensionerne for din figur, og beregn omkredsen:
Fagbegreber
•Omkreds - Længden af kanten rundt om en figur.
•Areal - Overfladen af en figur, målt i kvadratenheder.
•Rektangel - En firkant med fire rette vinkler.
•Trekant - En figur med tre sider og tre vinkler.
•Cirkels omkreds - Beregnes med formlen: π × diameter.
•Cirkels areal - Beregnes med formlen: π × radius².
•Sammensat figur - En figur, der består af flere enkle figurer.
Instruktion til Læreren:
Kapitel 3: Skattejagten til Jól
Repetition
Åben og download pdf med flere opgaver
Vikingerne har skjult en skat i landsbyen. Brug dine matematiske evner til at finde skatten. Klik på markørerne på kortet for at få opgaver og ledetråde.
Opgave 1: Hvor meget er 12 + 30 + 18?
Opgave 2: Hvad er vinklen for nordøst i grader?
Opgave 3: Hvor mange meter er 500 cm?
Brug alle ledetråde til at finde skatten. Skriv din løsning her:
Her finder du 10 opgaver, som hjælper dig med at repetere dine matematiske færdigheder. Hver opgave har en sværhedsgrad markeret med stjerner:
Opgave 1 🌟: Hvad er 25 + 37?
Opgave 2 🌟: Hvad er 80 - 25?
Opgave 3 🌟🌟: En trekant har siderne 5, 12 og 13 cm. Omkreds?
Opgave 4 🌟🌟: Hvad er 35 x 6?
Opgave 5 🌟🌟: Hvad er 48 ÷ 8?
Opgave 6 🌟🌟🌟: En rektangel har 12x5 cm. Areal?
Opgave 7 🌟🌟🌟: Hvor meget er 15% af 200?
Opgave 8 🌟🌟: En cirkel har en diameter på 14 cm. Radius?
Opgave 9 🌟🌟🌟: 1 kg koster 15 kr. Hvad koster 2,5 kg?
Opgave 10 🌟🌟🌟: Find X: X + 20 = 50
Fagbegreber fra lektionen
Addition - Lægge to eller flere tal sammen.
Subtraktion - Trække et tal fra et andet.
Overgang - Når man låner eller overfører tal mellem kolonner (fx tiere og enere).
Sum - Resultatet af en addition.
Differens - Resultatet af en subtraktion.
Rabatter - Beløb trukket fra den oprindelige pris.
I en fjern tid, hvor mægtige konger regerede over vidtstrakte riger, var det ikke altid let at holde orden. Landene var store, folkene mange, og resurserne ofte knappe. En retfærdig konge skulle være klog og stærk, men han måtte også forstå, hvordan man bruger matematik til at styre sit rige.
En dag vågnede Kong Halgrim den Retfærdige til et bekymret rige.
Rådgivere kom stormende ind i salen.
"Der er problemer i kongeriget, Deres Majestæt!" sagde hans højre hånd. "Borgens mure er begyndt at smuldre, handelsaftalerne giver ikke overskud, og der er ikke nok mad til at forsyne landsbyerne!"
Kongen stirrede ud over sit råd og tænkte.
"Mine kloge undersåtter, jeg har brug for jeres hjælp. Vi skal løse disse udfordringer en efter en. Først skal vi sikre, at resurserne bliver fordelt retfærdigt.
Dernæst skal vi bygge et stærkere slot, lave bedre aftaler med handelsmændene og sikre, at min skattekammer forbliver fyldt."
Han rejste sig og pegede på kortet over riget.
"Jeg ved, at I har evnerne. Lad os arbejde sammen og bruge vores matematik til at styrke kongeriget!"
Instruktion til læreren
Kongen har brug for jeres hjælp! Han skal fordele resurser blandt sine undersåtter. Jeres opgave er at bruge forhold og proportionalitet til at sikre, at alle får, hvad de behøver.
"Mine loyale undersåtter, hjælp mig med at sikre retfærdighed! Brug jeres matematiske evner til at fordele mad og resurser blandt mine folk."
Forhold bruges til at sammenligne mængder, og proportionalitet hjælper os med at beregne, hvordan mængderne ændrer sig. For eksempel, hvis forholdet mellem brød og personer er 2:3, betyder det, at 2 brød skal fordeles til 3 personer.
Kongen har 12 brød, og der er 18 personer. Hvad er forholdet mellem brød og personer?
Hvis forholdet mellem kød og personer er 3:5, hvor meget kød skal der bruges til 20 personer?
Kongen skal bruge 8 stykker træ til 4 huse. Hvor mange stykker træ skal han bruge til 10 huse?
Hvordan kan vi bruge forhold og proportionalitet i hverdagen? Skriv dine tanker her:
Her er 10 ekstra opgaver, der træner dine færdigheder i forhold og proportionalitet. Arbejd selvstændigt og tjek dine svar!
Opgave 1: Fordel 20 æbler mellem 5 personer. Hvor mange får hver?
Opgave 2: Hvis forholdet mellem guld og sølv er 2:3, hvor meget guld er der, hvis der er 9 sølvstykker?
Opgave 3: En kage opskrift bruger 2 æg til 3 personer. Hvor mange æg skal bruges til 12 personer?
Opgave 4: En rektangels bredde er 2, og dens længde er 5. Hvad er forholdet mellem bredde og længde?
Opgave 5: Hvis 4 personer bruger 12 liter vand på en dag, hvor meget bruger 10 personer?
Opgave 6: Forholdet mellem bjergets højde og dalens bredde er 5:2. Hvis dalen er 40 meter bred, hvad er bjergets højde?
Opgave 7: Hvis forholdet mellem brød og ost er 3:1, og der er 12 stykker brød, hvor meget ost er der?
Opgave 8: Hvis 5 kilo korn koster 20 kroner, hvad koster 12 kilo korn?
Opgave 9: En skål frugt har forholdet 4:5 for æbler og pærer. Hvis der er 20 pærer, hvor mange æbler er der?
Opgave 10: Hvis en opskrift kræver 2 dele sukker og 3 dele mel, hvor meget mel skal bruges, hvis der er 8 dele sukker?
Fagbegreber
•Omkreds - Længden af kanten rundt om en figur.
•Areal - Overfladen af en figur, målt i kvadratenheder.
•Rektangel - En firkant med fire rette vinkler.
•Trekant - En figur med tre sider og tre vinkler.
•Cirkels omkreds - Beregnes med formlen: π × diameter.
•Cirkels areal - Beregnes med formlen: π × radius².
•Sammensat figur - En figur, der består af flere enkle figurer.
Instruktion til Læreren: Kapitel 2 – Balancens Mysterium
Hvad skal læreren gøre?
Introducér lighedstegnet og balancevægten:Start med at forklare eleverne, hvad lighedstegnet betyder. Brug eksempler som "3 + 4 = 7" og sammenlign det med en balancevægt, hvor begge sider skal være lige meget værd for at vægten er i balance. Brug konkrete eksempler og visuelle midler, så eleverne kan se, hvordan balance opretholdes i en ligning.
Gennemfør aktiviteterne:
Balancevægt – Klasseøvelser: Brug fysiske balancevægte eller tegninger til at vise eleverne, hvordan to sider skal være i balance. Lad dem prøve at "afbalancere" vægten ved at lægge eller fjerne vægte.
Individuelle opgaver: Præsentér enkle ligninger som "5 + ? = 9" og lad eleverne udfylde det manglende tal, så begge sider af lighedstegnet er i balance.
Rutinetræning: Bed eleverne øve sig på at afbalancere ligninger ved at tilføje eller trække fra på begge sider af en ligning, så de bliver trygge ved at arbejde med lighedstegnet.
Det er vigtigt at forklare, at lighedstegnet betyder, at begge sider skal være ens, og at de handlinger, de foretager, skal være i balance.
Hvad skal eleverne gøre?
Stil spørgsmål, hvis noget virker uklart.
Deltag aktivt i aktiviteterne:
Klasseøvelser med balancevægte: Vær med til at afprøve balancevægten og forsøge at gøre begge sider lige.
Individuelle opgaver: Prøv at finde det manglende tal i ligningerne, så de bliver balancerede.
Rutinetræning: Løs flere opgaver og øv jer i at afbalancere ligninger.
Øv og spørg:Hvis noget er svært at forstå, så spørg læreren eller en klassekammerat om hjælp. Brug denne tid til at blive fortrolig med at arbejde med lighedstegnet og balancebegrebet.
Fagdidaktisk OvervejelseDenne lektion kombinerer visuelle eksempler, praktiske øvelser og samarbejde, hvilket hjælper eleverne med at forstå balancen i ligninger. Ved at bruge balancevægten får eleverne en fysisk fornemmelse af, hvad det betyder, at to sider skal være lige. Aktiviteten støtter både praktisk og teoretisk læring og giver eleverne mulighed for at udforske lighedstegnet på flere forskellige måder, hvilket fremmer forståelsen af dette vigtige matematiske koncept.
Åben og download pdf med flere opgaver
Fagbegreber fra lektionen
Addition - Lægge to eller flere tal sammen.
Subtraktion - Trække et tal fra et andet.
Overgang - Når man låner eller overfører tal mellem kolonner (fx tiere og enere).
Sum - Resultatet af en addition.
Differens - Resultatet af en subtraktion.
Rabatter - Beløb trukket fra den oprindelige pris.
Instruktion til læreren
Introduktion:
•Forklar forskellen mellem omkreds og areal med konkrete eksempler.
•Brug praktiske analogier (f.eks. gåtur rundt om en park vs. græsplænens størrelse).
Aktiviteter:
1.Øvelse: Beregn omkreds og areal af enkle figurer.
2.Kreativ opgave: Tegn og beregn for selvskabte figurer.
3.Udfordring: Løs avancerede opgaver med cirkler og sammensatte figurer.
Evaluering:
•Brug refleksionsspørgsmålene til at sikre forståelsen.
Fagbegreber
•Omkreds - Længden af kanten rundt om en figur.
•Areal - Overfladen af en figur, målt i kvadratenheder.
•Rektangel - En firkant med fire rette vinkler.
•Trekant - En figur med tre sider og tre vinkler.
•Cirkels omkreds - Beregnes med formlen: π × diameter.
•Cirkels areal - Beregnes med formlen: π × radius².
•Sammensat figur - En figur, der består af flere enkle figurer.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes